Europa zet in op batterij-innovatie als pijler van de toekomst van de automotive sector

De Europese Commissie heeft vandaag het Industrial Action Plan for the European Automotive Sector gepresenteerd, een strategisch plan om de Europese auto-industrie toekomstbestendig te maken in een tijd van grote transities. Dit plan richt zich op vijf kerngebieden: innovatie en digitalisering, schone mobiliteit, versterking van de toeleveringsketens, vaardigheden en sociale impact, en eerlijke concurrentievoorwaarden.
Een van de cruciale pijlers in deze strategie is de batterij-industrie. Batterijen vormen de ruggengraat van de elektrificatie van transport en de energietransitie en vertegenwoordigen 30-40% van de toegevoegde waarde van een elektrische auto. De EU erkent dat een sterke, concurrerende batterij-industrie essentieel is om de afhankelijkheid van buitenlandse toeleveranciers te verminderen en Europa's positie in de wereldwijde automotive-sector te versterken.
Om dit te realiseren, worden aanzienlijke investeringen gedaan, waaronder €3 miljard uit het Innovatiefonds voor batterijproductie, €1,8 miljard extra steun voor de Europese productiecapaciteit, en €362 miljoen voor batterijonderzoek via Horizon Europe. Daarnaast worden nieuwe regelgevende maatregelen geïntroduceerd, zoals Europese content-eisen voor batterijcellen en een verbod op de export van kritische batterijmaterialen naar niet-OESO-landen, om de circulaire economie en de Europese grondstoffenvoorziening te versterken.
Voor Nederland, en in het bijzonder voor Battery Competence Cluster - NL (BCC-NL), biedt dit actieplan enorme kansen om een voortrekkersrol te spelen in de batterijtechnologie en -productie binnen Europa. Dit is het moment om samen te investeren in een innovatieve en circulaire batterijwaardeketen, en de basis te leggen voor een sterke, zelfstandige en duurzame Europese automotive-sector.
De kern van het EU-batterijbeleid
Om de Europese batterij-industrie te versterken, zet de EU in op vijf speerpunten:
- Opschaling van Europese batterijproductie
Met een investering van €3 miljard uit het Innovatiefonds voor de productie van EV-batterijcellen, waarvan de eerste tranche van €1 miljard in december 2024 wordt vrijgegeven. Daarnaast wordt in 2025-2027 nog eens €1,8 miljard beschikbaar gesteld om de productie in Europa te ondersteunen.
- Onderzoek en innovatie in batterijtechnologie
De EU trekt €362 miljoen uit via Horizon Europe voor R&D in de volgende generatie batterijen, batterijbeheer en recycling. Slimme batterijoplossingen en circulaire innovaties staan hierbij centraal.
- Versterking van de toeleveringsketen en grondstoffenvoorziening
Europa wil zijn afhankelijkheid van grondstoffen uit derde landen verminderen door middel van het Critical Raw Materials Act (CRMA). Dit houdt in dat batterijgrondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt binnen Europa beter worden gereguleerd en dat strategische mijnbouw- en raffinageprojecten voorrang krijgen.
- Circulaire economie en batterijrecycling
Om de batterij-industrie duurzamer te maken, verbiedt de EU de export van ‘black mass’ (kritische batterijresten) naar niet-OESO-landen en onderzoekt het extra financiering voor recyclinginstallaties.
- Duidelijke regelgeving en marktvoorwaarden
Er komen Europese content-eisen voor batterijen en componenten, zodat een groter deel van de batterijproductie in Europa plaatsvindt. Ook worden standaarden voor CO₂-voetafdruk en ontwerp geharmoniseerd, om schaalvoordelen te creëren en duurzame productie te bevorderen.
Met het programma uit het Nationaal Groeifonds, Material Independence & Circular Batteries speelt BCC-NL een sleutelrol in de transitie naar een duurzame en circulaire batterij-industrie.
Oproep aan bedrijven en innovators
De EU zet de lijnen uit – nu is het aan ons om in te stappen. Wil jij bijdragen aan de groei van de batterij-industrie in Nederland en Europa? BCC-NL nodigt bedrijven, kennisinstellingen en investeerders uit om samen te werken aan de volgende generatie batterijen.
Neem contact op en word onderdeel van de toekomst van batterij-innovatie!
Lees het volledige persbericht op de website van de Europese Unie