Het waarborgen van materiaal-onafhankelijkheid van batterijen

Geschreven door RAI Automotive Industry NL

Interview met Peter Engels, verantwoordelijk voor het programma ‘Batterijsystemen voor Zware Mobiliteit’ binnen Battery Competence Cluster-NL 

Samen met de industrie, kennisinstellingen en brancheorganisaties werkt het Battery Competence Cluster-NL (BCC-NL) aan het versnellen van de energietransitie door een sterk batterij-ecosysteem te ontwikkelen en kennis en competenties in batterijtechnologie te bundelen. De focus ligt op de Nederlandse batterij-, transport- en maritieme sectoren. 

Als opslagsysteem voor duurzame energie en drijvende kracht achter de elektrificatie van mobiliteit is de rol van batterijen van onschatbare waarde. Het innovatieprogramma BCC-NL wil Nederland een sterke positie geven in de internationale batterijenmarkt. Door in te zetten op duurzaamheid, circulariteit en materiaalonafhankelijkheid draagt het cluster bij aan zowel klimaatdoelstellingen als economisch succes in ons land. 

Kennis over het ecosysteem 

De impact en reikwijdte van BCC-NL zijn verrassend groot. Peter vroeg zich af wat een innovatieprogramma als BCC-NL kan betekenen voor grote organisaties die al over specifieke kennis, financiële middelen en een internationaal netwerk beschikken. “Onlangs spraken we met een grote speler op de Nederlandse markt. Uit dit gesprek bleek dat de toegevoegde waarde van BCC-NL ligt in onze uitgebreide kennis van Nederlandse industriële bedrijven die betrokken zijn bij batterijtechnologie. Bovendien werken deze bedrijven met ons samen, waardoor er een sterke alliantie ontstaat. Dit bedrijf zocht naar meer lokale klanten in Nederland, ondanks dat het al grote klanten had in Azië en West-Europa. BCC-NL verbindt een breed scala aan bedrijven, wat laat zien dat het gehele ecosysteem profiteert van ons programma.” 

Een platform voor iedereen 

BCC-NL richt zich op vier hoofdthema’s binnen de batterijenindustrie: 

  • Tweede gebruik, materialen en recycling 
  • Duurzame batterijcomponenten en productieprocessen 

  • Batterijsystemen voor een duurzame energievoorziening 

  • Batterijsystemen voor zware mobiliteit 

Voor deze thema’s is samenwerking essentieel. Peter legt uit: “We hebben in Nederland zo’n negen onderzoeksinstellingen, wat uniek is voor een land van onze omvang. Naast bedrijven zijn ook organisaties zoals de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), overheidsinstanties en regionale ontwikkelingsmaatschappijen verbonden aan BCC-NL. Dit is een bijzonder waardevol netwerk van organisaties en bedrijven. Als verbindende partij proberen wij al deze partijen samen te brengen. Onze rol is om te navigeren, ondersteunen en het programma te faciliteren. We willen een platform zijn waar alle partijen terechtkunnen en gebruik kunnen maken van onze ondersteuning om samen te werken, nationale en internationale vraagstukken aan te pakken of te evalueren waar we als Nederland technologisch staan. 

BCC-NL is zowel een innovatieprogramma als een platform waar we faciliteren, samenwerken, sturen en adviseren. We willen er ook voor zorgen dat bedrijven – en andere betrokken partijen – een manier vinden om het Nederlandse batterij-ecosysteem te ondersteunen en nog duurzamer te maken.” 

Op wereldschaal 

Een van de projecten van BCC-NL is het project Material Independence & Circular Batteries van het Nationaal Groeifonds. Peter licht toe: “In dit project werken bedrijven, kennisinstellingen en de overheid samen om minder afhankelijk te worden van zeldzame materialen die in andere landen worden gewonnen en om nieuwe materialen voor batterijen te ontwikkelen, inclusief het opzetten van een recyclingketen. Het hoofddoel is om Nederland wereldwijd op de kaart te zetten als een belangrijke speler in de batterijenindustrie, op een duurzame manier. 

Om dit te bereiken, zijn drie belangrijke programmalijnen opgezet. De eerste richt zich op een duurzame aanvoer van materialen. Dit omvat de levering van grondstoffen via raffinage en batterijrecycling. De tweede programmalijn focust op de ontwikkeling en opschaling van duurzame batterijtechnologie, inclusief materialen, componenten en apparatuur. De derde programmalijn richt zich op circulaire batterijsystemen voor transporttoepassingen en netstabiliteit. Dit omvat zwaar transport en grootschalige pilots en demonstraties voor bulkbatterijen.” 

Een groene investering 

De beoogde resultaten van dit programma zijn onder andere dat Nederland over voldoende capaciteit en kennis beschikt om materialen uit batterijen terug te winnen. Daarnaast moeten Nederlandse bedrijven toonaangevende leveranciers worden van duurzame batterijprocessen en -componenten, en moet Nederland koploper worden in zero-emissie eindproducten in de mobiliteit, zoals bussen en vrachtwagens. Verder moet Nederland een belangrijke leverancier worden van bulkbatterijen voor netstabiliteit. Ook zorgt het programma ervoor dat er voldoende talent en personeel met de juiste vaardigheden in batterijtechnologie beschikbaar is. 

“Het Nationaal Groeifonds investeert €296 miljoen in dit project. Dit moet niet alleen bijdragen aan economische groei in Nederland, maar ook aan een duurzame toekomst. Door te investeren in batterijtechnologie creëren we een BCC-NL-ecosysteem dat kansen biedt voor Nederlandse bedrijven en bijdraagt aan CO₂-reductie en efficiënter energiegebruik,” legt Peter uit. 

Faciliteren door samenwerking 

Samenwerken met BCC-NL kan voor een bedrijf zowel nationaal als internationaal veel betekenen. Peter, die ruime ervaring heeft in duurzame technologie en projectmanagement, speelt een cruciale rol in deze samenwerkingsinitiatieven. Met zijn brede ervaring in de automotive industrie leidt hij het BCC-NL-programma Batterijsystemen voor Zware Mobiliteit. Dit programma richt zich op de ontwikkeling en implementatie van geavanceerde batterijsystemen voor zware voertuigen. Zijn expertise zorgt ervoor dat de technische aspecten van deze projecten voldoen aan de hoogste standaarden en aansluiten bij bredere duurzaamheids- en economische doelstellingen. Hierdoor worden alle belanghebbenden betrokken bij het gesprek, en wordt elk aspect van deze belangrijke stap naar zero-emissie mobiliteit meegenomen, inclusief het elektriciteitsnet en de bijbehorende infrastructuur. 

Peter’s achtergrond in engineering en zijn eerdere werk met grote industriële spelers geven hem een uniek perspectief op de uitdagingen en kansen binnen de batterijsector. Hij staat bekend om zijn vermogen om de kloof te overbruggen tussen technische ontwikkeling en praktische toepassing, wat hem een belangrijke aanwinst maakt voor BCC-NL en het programma Batterijsystemen voor Zware Mobiliteit. Onder zijn leiding zet het programma grote stappen in het bevorderen van de adoptie van zero-emissietechnologieën in de transportsector. 

Peter benadrukt het belang van samenwerking om de doelstellingen van het programma te bereiken. “Wij zijn een facilitator; een programmatisch platform waar je jouw behoeften kunt delen. We doen ons best om je te ondersteunen. We bieden ons netwerk aan en helpen je om samenwerkingen aan te gaan. Of je organisatie nu te klein lijkt om grotere partners te bereiken, of je jouw partners kent maar geen toegang hebt tot besluitvormers, BCC-NL kan je waarschijnlijk helpen. We combineren vergelijkbare vragen en proberen hier belangrijke evenementen omheen te organiseren. Andere deelnemers spelen hier uiteraard ook een rol in. Zij zoeken actief contact met andere bedrijven om te begrijpen waar zij staan of waar ze willen zijn, wat hun technologische roadmap is, of waar en wanneer ze op een bepaald niveau willen zijn. Soms heb je net het volgende technische niveau nodig, en een ander bedrijf heeft die kennis al voor je klaarstaan,” concludeert Peter. Het wiel hoeft niet twee keer uitgevonden te worden. 

BCC-NL heeft ook samenwerkingsverbanden opgezet met zowel gevestigde internationale bedrijven als veelbelovende startups, wat innovatie stimuleert en nieuwe marktkansen creëert. Peter’s visie is om Nederland een leider te maken in zero-emissie zware mobiliteit, bij te dragen aan de wereldwijde overgang naar een duurzamere toekomst, en dit te realiseren met alle belangrijke stakeholders aan boord en op één lijn. 

Dit is een interview uit het RAI Automotive Industry Magazine over de Nederlandse automotive industrie. Meer lezen? Ga naar:Magazine Dutch Automotive Industry | RAI Vereniging.