Zo bouwen we samen aan een nieuw batterij-ecosysteem
Toon Uppelschoten van DAF Trucks, partner van het Battery Competence Center
Stel je even voor!
Mijn naam is Toon Uppelschoten en ik ben in 2000 begonnen bij DAF Trucks in Eindhoven. Ik startte als Production Engineer in de Truckfabriek, dáár waar de trucks van de band rollen. Twee jaar later begon ik in de Motorenfabriek; een fabriek die altijd in beweging is, met nieuwe ontwikkelingen en waar continu verbeteren centraal staat. Inmiddels ben ik verantwoordelijk voor Production Engineering van de Motorenfabriek, een organisatie met zo’n 70 enthousiaste engineers.
Beweging boeit me. We hebben wereldwijd groot succes met onze PACCAR MX motoren, waarmee we aan nieuwste wetgevingen voldoen. Dat succes vraagt niet alleen om een steeds hogere productie, maar ook om een flexibele en innovatieve bedrijfsvoering. Om de CO2-doelstellingen te halen die we als maatschappij en truckindustrie nastreven, houden wij ons nu uiteraard ook bezig met alternatieve aandrijvingen, zoals de elektrische powertrain. Dat is ook de reden waarom wij betrokken waren bij de allereerste gesprekken over het Battery Competence Center.
Binnen DAF werken we met een heel team aan de ontwikkeling van het battery pack, het belangrijkste component van een elektrische truck. De ontwikkelingen gaan snel en in deze regio en in Nederland is er veel relevante kennis op dit gebied. Zaak is om elkaar te vinden. Het Battery Competence Center heeft daar enorm aan bijgedragen.
Slimme mensen, samenwerken en snelheid is de sleutel tot succes bij de ontwikkeling van battery packs. Zo ontstaat het vliegwieleffect en zijn we klaar voor de toekomst. Met het Battery Competence Center (BCC) werken we samen aan ‘the next big thing’ en dat ziet er veelbelovend uit.
Wat doet DAF in de samenwerking binnen het Battery Competence Center?
Het is mijn werk en mijn intrinsieke drive om nieuwe projecten te starten en daarin de samenwerking te zoeken. Dat doen we natuurlijk binnen DAF, maar zeker ook daarbuiten. Alleen door samen te werken en flexibel te zijn bereiken we het niveau waarop we de beste zijn en de beste blijven.
Zo’n onderscheiding als ‘International Truck of the Year 2022’ krijg je niet zomaar. Onze New Generation DAF trucks zijn grensverleggend op het gebied van CO2-reductie, chauffeurscomfort en verkeersveiligheid. Deze trucks zijn volledig voorbereid op toekomstige aandrijflijnen, zoals de waterstofmotor en de elektromotor met battery packs. Het succes van de in Eindhoven ontwikkelde PACCAR MX motoren, hebben we te danken aan de inzet van meer dan 1200 werknemers die samen werken aan iets moois. En dat is wat mij betreft ook de formule van het Battery Competence Center; samenwerking.
Het BCC is gestart met als doel een batterij-ecosysteem in Nederland op te zetten en de ontwikkeling van battery packs te versnellen. Zo’n battery pack is een core component en het meest kostbare onderdeel van een elektrisch voertuig. Maatwerk voor een truck. Veel battery packs die in Europa toegepast worden, komen nu nog uit het Verre Oosten. Als batterij-elektrische voertuigen ‘the next big thing’ worden, dan moeten we nadenken over de supply chain. Wil je voor het meest performance-kritische en duurste component van je voertuig afhankelijk zijn van China, Korea of Japan? Of gaan we er zelf mee aan de slag? Nederland heeft het potentieel om het zelf op te pakken.
Wij - als DAF - zijn experts in het opzetten en continu verbeteren van processen voor serieproductie van heavy duty powertrains. En er zijn meer regionale spelers die enorm bijdragen aan ontwikkelingen in deze groeimarkt. Zo bouwen we samen aan een nieuw ecosysteem. Een ecosysteem, waarmee we niet alleen kunnen excelleren ten opzichte van landen met dezelfde ambitie, maar waarmee we ook waardevolle werkgelegenheid naar Nederland brengen.
Het gaat zo snel, als je vijf jaar wacht dan zijn we te laat. Nogmaals, we kunnen dit alleen voor elkaar krijgen door samen te werken. Iedereen heeft een stukje kennis, en door deze samen te brengen maken we er een succes van voor Nederland.
Op welke manier draagt DAF bij aan het oplossen van wereldwijde uitdagingen?
Wij werken continu aan updates van motoren en de introductie van nieuwe zero emission powertrains. Vanuit onze eigen ambitie, maar ook om aan de wetgeving te voldoen om klimaatverandering tegen te gaan. Wat wij doen, draagt daaraan bij.
Wat gaat de inwoner van Nederland merken van de innovaties vanuit het Battery Competence Center?
Een van de activiteiten van het BCC is om de business in Nederland op te bouwen. Dat doen we met een ecosysteem van samenwerkende bedrijven en kennisinstellingen. Vroeger verkochten we vooral een truck, waarmee de klant ging rijden. Maar bij elektrisch vervoer komt veel meer kijken. Zoals een infrastructuur, want je moet ook kunnen laden. Big data en diensten omdat je bijvoorbeeld anders moet plannen. Elektrisch transport stelt andere eisen maar biedt ook mogelijkheden, bijvoorbeeld op het gebied van hoogwaardige werkgelegenheid. Met ondersteuning van het BCC kunnen we er stap voor stap een groot succes van maken.
We denken ook aan talenten. Bijvoorbeeld door te zorgen voor opleidingsplaatsen en talenten verder te ontwikkelen.
Met welke partijen wil je samenwerken om succes te behalen en waarvoor mogen mensen contact met je opnemen?
De battery pack is hèt key component voor elektrisch transport. Je kunt veel besparen door hardware en software die we nu nog importeren zelf te ontwikkelen en te maken. Binnen het Battery Competence Center focussen wij ons daarom op de batterij. We werken nu al samen met verschillende partners, zoals kennisinstituten en innovatieve start-ups en we hebben nog meer interessante partijen in beeld. Door via het BCC-netwerk te praten over wat we nodig hebben voor onze ambities, komen de passende partijen vaak vanzelf op ons pad.